STUKTURERA INBOLLNINGEN

Uppvärmningen i padel, även kallad inbollning, kan se lite olika ut och vissa använder den bättre än andra. Som standard tar den 4-5 minuter och i texten nedan redogör vi för vad du ska tänka på och hur du kan spendera den tiden.

Allt som oftast börjar inbollningen med att båda spelarna står bak och slår hårda raka slag över hela banan, inte allt för sällan är det okonsekventa träffar och många missar. Ett alternativt sätt att påbörja inbollningen är att båda spelarna börjar ganska långt fram på nät, där spelarna slår mjuka bollar till varandra och gradvis jobbar sig bakåt i banan tills de hamnar bakom baslinjen och eventuellt ökar farten i slagen. Kom ihåg att släppa i glas så att du blir bekväm med väggstudsen!

Efter att ha slagit några slag på fullängds avstånd kliver den ena spelaren fram på nätet för att spela volleys. Det viktiga här är att hitta känsla och rytm, så var inte rädd för att ta några bollar extra tills du känner att du hittat rätt i slagen. Som försvarande spelare är detta ett ypperligt tillfälle att få ytterligare känsla för hur det studsar i väggarna, så se till att vara på tå och böj benen!

När volleyn känns bra går spelaren på nät över till att slå over heads. Börja mjukt och hitta känslan i bandejas och smashar innan kraften gradvis ökas. Sätter du fyra stycken i nät är det viktigt att du vågar slå några till och avslutar med en bra känsla i kroppen. För hellre det än att komma ut osäker och missa tre enkla over heads i första set, eller hur?

När nätspelaren känner sig klar backar denna bak och den andra kommer fram och processen startar om. Även om inbollningen främst handlar om uppvärmning så är det bra att komma ihåg att detta ger dig en chans att lära känna din motståndare. Vilken typ av slag missas? Vilka svagheter kan du upptäcka? Var vaksam och allert så har du en fördel när spelet drar igång!

Lycka till!